Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Raporty

Raport Instytutu Metropolitalnego z dnia 25 sierpnia 2021 r.

w sprawie oceny ustawodawstwa metropolitalnego Rzeczypospolitej Polskiej sporządzony z okazji 4. rocznicy utworzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz 10. rocznicy istnienia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

 
POBIERZ

Niniejszy raport został sporządzony przez dr. Jakuba H. Szlachetko – Prezesa Zarządu Instytutu Metropolitalnego, na zamówienie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia- Sopot w celu oceny ustawodawstwa metropolitalnego Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności tzw. samorządowych ustaw ustrojowych (ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa), stanowiących podstawę do integracji metropolitalnej, a także nieobowiązującej ustawy o związkach metropolitalnych oraz uchylającej ją ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Poza analizą normatywną wskazanych ustaw, a także analizą orzecznictwa sądowego i literatury przedmiotu, opracowaniu ra- portu służyły wywiady przeprowadzone z: Michałem Glaserem (Prezesem Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk- Gdynia-Sopot), Jackiem Woźnikowskim (Dyrektorem Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy Urzędu Metropolitalnego Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii), Karoliną Muchą-Kuś (Dyrektorką Departamentu Projektów i Inwestycji Urzędu Metropolitalnego Urzędu Metropolitalnego GZM), Agnieszką Szczepańską-Górą (zastępcą Dyrektora Departamentu Strategii i Polityki Przestrzennej Urzędu Metropolitalnego GZM).

Raport Instytutu Metropolitalnego z dnia 01 stycznia 2021 r.

w sprawie założeń polityki metropolitalnej dla Rzeczypospolitej Polskiej (koncepcja MEGApolis)

 
POBIERZ

Raport prezentuje koncepcję organizacji i funkcjonowania samorządu terytorialnego na obszarach metropolitalnych (zwaną nie bez przypadku: „koncepcją MEGApolis”), autorstwa dra Jakuba H. Szlachetko. Dokument ma charakter wstępny i kierunkowy, i wyma- ga rozwinięcia w poszczególnych obszarach regulacji. Stanowi jednak ideowy i progra- mowy impuls do prac nad III fazą reformy sa- morządowej zawierając w sobie wizję zdatną do realizacji, uzasadnioną tak prawnie, jak i merytorycznie. Przedstawione treści opie- rają się na publikacji naukowej dra Jakuba H. Szlachetko, Normatywny model samo- rządu metropolitalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.

Raport Instytutu Metropolitalnego z dnia 25-26 lutego 2021 r.

w sprawie zakresu działania i zadań samorządu metropolitalnego

 
POBIERZ

Niniejszy raport, sporządzony piórem dra Jakuba H. Szlachetko – prezesa Zarządu Instytutu Metropolitalnego, prezentuje projekt prawnej regulacji funkcjonalności samorządu metropolitalnego wraz z uzasadnieniem. Taka formuła raportu ma swoje zalety, pojawia się w nim bowiem przepis prawny w odpowiedniej redakcji, sporządzony językiem prawa, precyzyjny i zoperacjonalizowany, a przede wszystkim zdatny do wykorzystania. Dodatkowo opatrzono go uzasadnieniem, które wyjaśnia w sposób syntetyczny wszystkie motywy i przesłanki.